KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA WE WLENIU

na lata 2023 – 2027

Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie Prawo oświatowe oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie  Przedszkola Zespołu Szkół im. Św. Jadwigi Śląskiej we Wleniu.

 

Priorytety na lata

1.     Budowanie skutecznego systemu współdziałania z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

2.     Twórczy przedszkolak.

3.     Doskonalenie systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

4.     Promocja zdrowia i wyrabianie świadomości ekologicznej.

5.     Ekspresja muzyczna w różnych formach działalności dzieci.

6.     Dziecięca ekspresja werbalna.

7.     Rozwijanie sprawności ruchowej dziecka jako warunku jego wszechstronnego rozwoju.

 

WIZJA PRZEDSZKOLA

      Przedszkole stwarza warunki do rozwoju emocjonalnego, duchowego, umysłowego i fizycznego dziecka.

      Przygotowuje wychowanków do podjęcia nauki w szkole.

      Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka.

      Sprawia, aby dziecko w naszym przedszkolu rozwijało się w atmosferze ciepła i zrozumienia, aby miało poczucie własnej wartości, czuło się kochane i akceptowane.

 

Nasze przedszkole ciągle doskonali swoją bazę lokalową. Sale wyposażone są w sprzęt, zabawki i meble, pomoce i środki dydaktyczne sprzyjające indywidualizacji pracy i twórczej aktywności dzieci. Plac zabaw zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu i zachęca do zabawy. W celu ułatwienia dziecku porozumiewania się z najbliższym otoczeniem stosujemy wiele ćwiczeń i zabaw doskonalących mowę dziecka. Przedszkole prowadzi zajęcia logopedyczne. Preferuje pracę indywidualną i w małych zespołach.

Jednym z głównych zadań nauczyciela jest stwarzanie warunków do aktywnego poznawania różnych środowisk oraz stymulacja rozwoju społecznego, m.in. poprzez kultywowanie akceptowanych w naszej kulturze zachowań i form grzecznościowych.

Nauczyciele znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Pracownicy przedszkola współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą. Wychowankowie mają wsparcie w nauczycielach. Nauczyciele każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wszechstronny rozwój. Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich oczekiwania i potrzeby. Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko i zapewnia wszechstronny rozwój osobowości. Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole stwarza warunki do nauki języka obcego. Oferta edukacyjna rozbudza w dzieciach ciekawość świata i ludzi, spostrzegawczość oraz wrażliwość i ich ukryte zdolności. Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji. W przedszkolu przestrzega się praw dziecka. Pracownicy dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną. Przedszkole wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rodziców. Wspiera ich w działaniach wychowawczych i opiekuńczych. Zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną. Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego. Promuje swoje osiągnięcia. Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola. Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy.

 

MISJA PRZEDSZKOLA

      Stworzenie dziecku szansy rozwoju zgodnie z jego psycho - fizycznymi możliwościami.

      Przygotowanie dziecka do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami.

      Wdrażanie dziecka do życia w grupie rówieśniczej oraz szerszej społeczności.

      Kultywowanie tradycji rodzinnych i regionalnych.

      Dążenie do partnerskiej współpracy ze środowiskiem lokalnym.

      Uczenie przestrzegania wspólnie ustalonych norm i zasad, dokonywania wyborów i rozumienia ich następstw.

      Wspieranie i integrowanie działań rodziny, angażowanie rodziców do współpracy z Przedszkolem.

 

Jesteśmy przedszkolem zapewniającym profesjonalną opiekę, edukację i wychowanie. Organizujemy wiele ciekawych uroczystości i wycieczek umożliwiających dzieciom kontakt ze środowiskiem społeczno-kulturowym, technicznym i przyrodniczym. Przedszkole proponuje bogatą ofertę zajęć dodatkowych m.in badawczo – eksperymentalnych, kuchcikowo, występy filharmonii dolnośląskiej, teatrzyk. Zapewnia opiekę dzieciom, dba o ich bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne. Rozpoznaje i zaspokaja potrzeby oraz rozwija indywidualne możliwości i talenty. Tworzy warunki do nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności, których celem jest osiągnięcie przez wychowanków stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Przedszkole buduje środowisko społeczne dziecka, kształtuje jego postawę moralną oraz uczy odróżniania dobra od zła. Wspiera działania wychowawcze rodziców. Promuje zachowania przyjazne przyrodzie, a także buduje poczucie przynależności regionalnej i narodowej. Zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo. Tworzy warunki dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka. Wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców. Przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka. Jest sprawnie zarządzane. Analizuje i ocenia efekty swojej pracy.

 

MODEL ABSOLWENTA

      Jest gotowy do podjęcia nauki w szkole.

      Potrafi funkcjonować w nowym środowisku.

      Potrafi współdziałać w zespole.

      Jest samodzielny.

      Jest kulturalne – zna dobre maniery.

      Przestrzega praw i wywiązuje się z obowiązków.

      Podejmuje działania twórcze.

      Potrafi znosić porażki.

      Akceptuje zdrowy styl życia.

      Jest gotowy do działań na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego.

      Ma poczucie godności własnej i drugiego człowieka.

      Szanuje i w miarę swych możliwości kontynuuje tradycje i wartości rodzinne, środowiskowe, narodowe i religijne.

      Propaguje i wciela w życie zasady i przesłanie charakteryzujące Patronkę Zespołu Szkół we Wleniu – Św. Jadwigę Śląską.

 

Absolwent naszego przedszkola to dziecko otwarte, twórcze, komunikatywne, przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji. Znające siebie i swoje możliwości, akceptujące odrębność innych, potrafiące odnaleźć się w nowej sytuacji, rozwiązujące problemy, dążące do osiągnięcia sukcesu i radzące sobie z niepowodzeniami. Dziecko kończące nasze przedszkole dostrzega i szanuje potrzeby innych ludzi, odmienne postawy, przekonania, upodobania, symbole narodowe. Nie obawia się występować publicznie, dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami. Wykazuje się wysokim stopniem opanowania wiedzy, umiejętności i postaw warunkujących osiągnięcie sukcesu szkolnego.

 

ATUTY PRZEDSZKOLA

      Przyjazna atmosfera kadry pedagogicznej i personelu pomocniczego.

      Otwartość na potrzeby, spostrzeżenia, uwagi i wnioski rodziców.

      Stabilna kadra.

      Współpraca ze środowiskiem lokalnym.

      Realizacja zajęć adaptacyjnych dla nowo przyjętych dzieci.

      Realizacja planu współpracy z nauczycielem wczesnoszkolnym – m.in. dzięki temu „łagodne” przejście z przedszkola do szkoły podstawowej.

      Baza lokalowa – nowoczesny budynek, przestronne sale, łazienki, szatnie

 

Jako placówka oświatowa przedszkole musi zabiegać o swoją pozycję i dobrą opinię wśród rodziców oraz w środowisku lokalnym. Od tego, jak placówka jest postrzegana, zależy liczba chętnych dzieci uczęszczających do przedszkola.

 

SŁABE STRONY PRZEDSZKOLA

      Brak przyszkolnej stołówki.

      Utrudniony dostęp do przedszkola dzieci 3-4 letnich spoza Wlenia, rodzice z okolicznych wiosek we własnym zakresie dowożą dzieci – brak komunikacji autobusowej i kolejowej.

      Brak odrębnego placu zabaw, korzystanie z placu „radosna szkoła” wspólnie z uczniami.

 

SZANSE NA POPRAWĘ

      Realizacja budowy przedszkola.

      pozyskiwanie sponsorów.

 

ZAGROŻENIA

      Słaba sytuacja ekonomiczna gminy

      Migracje i emigracje ludzi młodych, rodziców z terenu naszej gminy

      Migracje ludzi z Ukrainy

 

CELE OGÓLNE NA LATA 2023 – 2027

      Rozwijanie twórczych postaw dziecka poprzez stosowanie aktywnych metod pracy.

      Tworzenie warunków sprzyjających indywidualnemu rozwojowi dziecka, praca z dzieckiem zdolnym i mającym trudności.

      Budowanie skutecznego systemu współdziałania z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

      Rodzice są partnerami przedszkola.

      Nabywanie przez dzieci wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.

      Doskonalenie systemu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

      Doskonalenie kadry pedagogicznej

      Doskonalenia i wzbogacenia infrastruktury przedszkola.

 

ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZINĄ DZIECKA

      Przekazywanie informacji dotyczącej rozwoju ich dziecka, obserwacji pedagogicznej i diagnozy gotowości szkolnej.

      Informowanie rodziców o sposobach i możliwościach pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

      Włączanie rodziców do działań na rzecz przedszkola.

      Szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.

      Tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.

 

Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami. Wspiera ich w wychowaniu dzieci. W trosce o jednolite oddziaływania wychowawcze nauczyciele zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych w niej wiadomości i umiejętności. Informują rodziców o sukcesach i problemach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają.

Formy współpracy obejmują: zebrania ogólne i grupowe, warsztaty dla rodziców, rozmowy indywidualne, zajęcia otwarte, uroczystości przedszkolne z udziałem rodziców, tablice informacyjne, galerię prac dziecięcych.

Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami oraz instytucjami działającymi w lokalnym środowisku, a także z instytucjami działającymi na rzecz dzieci, w tym o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci, udzielają wskazówek pomocnych w radzeniu sobie z pojawiającymi się trudnościami wychowawczymi lub/i edukacyjnymi ich dzieci.

 

PREFEROWANE METODY PRACY PRZEDSZKOLA

W przedszkolu umożliwia się dzieciom aktywność poznawczą i twórczą oraz wspiera rozwój ich zainteresowań i talentów. Stosuje się tradycyjne rozwiązania metodyczne w pracy z dziećmi m.in.:

 

      Metoda Dobrego Startu prof. Marty Bogdanowicz

      Nauka matematyki wg koncepcji prof. Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej

      Metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss

      Metoda Carla Orffa i Rudolfa Labana

      Metoda pedagogiki zabawy

      Edukacja przez ruch

      Zabawy badawcze, doświadczenia, eksperymenty

      Drama

      Burza mózgów

 

EWALUACJA KONCEPCJI

      Ewaluacja zaplanowanych działań odbywać się będzie:

- sprawdzenie po każdym roku pracy,

- w razie potrzeby wprowadzenie zmian w Koncepcji

-po 4 latach na podstawie wniosków do dalszej pracy.