KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA WE WLENIU
na lata 2018-2022
WIZJA PRZEDSZKOLA
- Przedszkole stwarza warunki do rozwoju emocjonalnego, duchowego, umysłowego i fizycznego dziecka.
- Przygotowuje wychowanków do podjęcia nauki w szkole.
- Kierujemy się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka.
- Sprawiamy, aby dziecko w naszym przedszkolu rozwijało się w atmosferze ciepła i zrozumienia, aby miało poczucie własnej wartości, czuło się kochane i akceptowane.
MISJA PRZEDSZKOLA
- Stwarzanie dziecku szansy rozwoju zgodnie z jego pscho-fizycznymi możliwościami.
- Przygotowanie dziecka do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami.
- Wdrażanie dziecka do życia w grupie rówieśniczej oraz szerszej społeczności.
- Kultywowanie tradycji rodzinnych i regionalnych.
- Dążenie do partnerskiej współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
- Uczenie przestrzegania wspólnie ustalonych norm i zasad, dokonywania wyborów i rozumienia ich następstw.
- Wspieranie i integrowanie działań rodziny, angażowanie rodziców do współpracy z Przedszkolem.
- Jest gotowy do podjęcia nauki w szkole
- Potrafi współdziałać w zespole
- Jest samodzielny
- Podejmuje działania twórcze
- Potrafi znosić porażki
- Akceptuje zdrowy styl życia
- Jest gotowy do działań na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego
- Ma poczucie godności własnej i drugiego człowieka
- Szanuje i w miarę swych możliwości kontynuuje tradycje i wartości rodzinne, środowiskowe, narodowe i religijne
- Propaguje i wciela w życie zasady i przesłanie charakteryzujące Patronkę Zespołu Szkół we Wleniu- Św. Jadwigę Śląską
MODEL ABSOLWENTA
- Jest gotowy do podjęcia nauki w szkole
- Potrafi współdziałać w zespole
- Jest samodzielny
- Podejmuje działania twórcze
- Potrafi znosić porażki
- Akceptuje zdrowy styl życia
- Jest gotowy do działań na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego
- Ma poczucie godności własnej i drugiego człowieka
- Szanuje i w miarę swych możliwości kontynuuje tradycje i wartości rodzinne, środowiskowe, narodowe i religijne
- Propaguje i wciela w życie zasady i przesłanie charakteryzujące Patronkę Zespołu Szkół we Wleniu- Św. Jadwigę Śląską
ATUTY PRZEDSZKOLA
- Przyjazna atmosfera kadry pedagogicznej i personelu pomocniczego,
- Otwartość na potrzeby, spostrzeżenia, uwagi i wnioski rodziców
- Stabilna kadra
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym
- Realizacja programu adaptacyjnego dla dzieci i rodziców
- Realizowany plan współpracy z nauczeniem wczesnoszkolnym –m.in. dzięki temu „łagodne” przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
- Baza lokalowa- nowoczesny budynek, przestronne sale, łazienki, szatnia
- Brak przyszkolnej stołówki
- Utrudniony dostęp do przedszkola dzieci 3-4 letnich spoza Wlenia, rodzice z okolicznych wiosek we własnym zakresie dowożą dzieci- brak komunikacji autobusowej i kolejowej
- Brak odrębnego placu zabaw, korzystanie z placu „radosna szkoła” wspólnie z uczniami
- Realizacja projektu budowy przyszkolnej stołówki
- Pozyskiwanie sponsorów
- Słaba sytuacja ekonomiczna gminy
- Migracje i emigracje ludzi młodych, rodziców z terenu naszej gminy
- Rozwijanie twórczych postaw dziecka poprzez stosowanie aktywnych metod pracy
- Tworzenie warunków sprzyjających indywidualnemu rozwojowi dziecka, praca z dzieckiem zdolnym i mającym trudności
- Tworzenie warunków do współpracy rodziców, przedszkola środowiska lokalnego
- Wypracowanie skutecznych metod rozwiązywania problemów wychowawczych
- Doskonalenia i wzbogacenia infrastruktury przedszkola
- Doskonalenie kadry pedagogicznej
SŁABE STRONY PRZEDSZKOLA
- Brak przyszkolnej stołówki
- Utrudniony dostęp do przedszkola dzieci 3-4 letnich spoza Wlenia, rodzice z okolicznych wiosek we własnym zakresie dowożą dzieci- brak komunikacji autobusowej i kolejowej
- Brak odrębnego placu zabaw, korzystanie z placu „radosna szkoła” wspólnie z uczniami
SZANSE NA POPRAWĘ
- Realizacja projektu budowy przyszkolnej stołówki
- Pozyskiwanie sponsorów
ZAGROŻENIA
- Słaba sytuacja ekonomiczna gminy
- Migracje i emigracje ludzi młodych, rodziców z terenu naszej gminy
CELE OGÓLNE NA LATA 2018-2022
- Rozwijanie twórczych postaw dziecka poprzez stosowanie aktywnych metod pracy
- Tworzenie warunków sprzyjających indywidualnemu rozwojowi dziecka, praca z dzieckiem zdolnym i mającym trudności
- Tworzenie warunków do współpracy rodziców, przedszkola środowiska lokalnego
- Wypracowanie skutecznych metod rozwiązywania problemów wychowawczych
- Doskonalenia i wzbogacenia infrastruktury przedszkola
- Doskonalenie kadry pedagogicznej
ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZINĄ DZIECKA
- Przekazywanie rodzicom informacji dotyczącej rozwoju ich dziecka, obserwacji pedagogicznej i diagnozy gotowości szkolnej
- Informowanie rodziców o sposobach i możliwości pomocy psychologicznopedagogicznej
- Włączanie rodziców do działań na rzecz przedszkola
- Szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców
- Tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka
- Metody czynne: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających
- Metody oglądowe: obserwacja i pokaz, osobisty przykład nauczyciela, udostępnianie sztuki (dzieła plastyczne, teatr, koncerty)
- Metody słowne: rozmowy, opowiadania, zagadki, instrukcje, objaśnienia
- Aktywne słuchanie muzyki
- Metody nowatorskie i innowacje: aktywność ruchowa wg Orffa i Labana., pedagogika zabawy „KLANZA”, Metoda Dobrego Startu –ćwiczenia grafomotoryczne
KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU
M.Bogdanowicz, metoda nauczania matematyki wg. E.Gruszczyk-Kolczyńskiej, nauki czytania-wg I.Majchrzak, metoda Marii Montessori, metoda Rochu rozwijającego W.Sherborne, zajęcia językowe z glottodydaktyki wg metody B.Rocławskiego.