KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA WE WLENIU
na lata 2023 – 2027
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie Prawo oświatowe oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola Zespołu Szkół im. Św. Jadwigi Śląskiej we Wleniu.
Priorytety na lata
1. Budowanie skutecznego systemu współdziałania z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
2. Twórczy przedszkolak.
3. Doskonalenie systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
4. Promocja zdrowia i wyrabianie świadomości ekologicznej.
5. Ekspresja muzyczna w różnych formach działalności dzieci.
6. Dziecięca ekspresja werbalna.
7. Rozwijanie sprawności ruchowej dziecka jako warunku jego wszechstronnego rozwoju.
WIZJA PRZEDSZKOLA
• Przedszkole stwarza warunki do rozwoju emocjonalnego, duchowego, umysłowego i fizycznego dziecka.
• Przygotowuje wychowanków do podjęcia nauki w szkole.
• Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka.
• Sprawia, aby dziecko w naszym przedszkolu rozwijało się w atmosferze ciepła i zrozumienia, aby miało poczucie własnej wartości, czuło się kochane i akceptowane.
Nasze przedszkole ciągle doskonali swoją bazę lokalową. Sale wyposażone są w sprzęt, zabawki i meble, pomoce i środki dydaktyczne sprzyjające indywidualizacji pracy i twórczej aktywności dzieci. Plac zabaw zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu i zachęca do zabawy. W celu ułatwienia dziecku porozumiewania się z najbliższym otoczeniem stosujemy wiele ćwiczeń i zabaw doskonalących mowę dziecka. Przedszkole prowadzi zajęcia logopedyczne. Preferuje pracę indywidualną i w małych zespołach.
Jednym z głównych zadań nauczyciela jest stwarzanie warunków do aktywnego poznawania różnych środowisk oraz stymulacja rozwoju społecznego, m.in. poprzez kultywowanie akceptowanych w naszej kulturze zachowań i form grzecznościowych.
Nauczyciele znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Pracownicy przedszkola współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą. Wychowankowie mają wsparcie w nauczycielach. Nauczyciele każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wszechstronny rozwój. Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich oczekiwania i potrzeby. Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko i zapewnia wszechstronny rozwój osobowości. Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole stwarza warunki do nauki języka obcego. Oferta edukacyjna rozbudza w dzieciach ciekawość świata i ludzi, spostrzegawczość oraz wrażliwość i ich ukryte zdolności. Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji. W przedszkolu przestrzega się praw dziecka. Pracownicy dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną. Przedszkole wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rodziców. Wspiera ich w działaniach wychowawczych i opiekuńczych. Zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną. Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego. Promuje swoje osiągnięcia. Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola. Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy.
MISJA PRZEDSZKOLA
• Stworzenie dziecku szansy rozwoju zgodnie z jego psycho - fizycznymi możliwościami.
• Przygotowanie dziecka do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami.
• Wdrażanie dziecka do życia w grupie rówieśniczej oraz szerszej społeczności.
• Kultywowanie tradycji rodzinnych i regionalnych.
• Dążenie do partnerskiej współpracy ze środowiskiem lokalnym.
• Uczenie przestrzegania wspólnie ustalonych norm i zasad, dokonywania wyborów i rozumienia ich następstw.
• Wspieranie i integrowanie działań rodziny, angażowanie rodziców do współpracy z Przedszkolem.
Jesteśmy przedszkolem zapewniającym profesjonalną opiekę, edukację i wychowanie. Organizujemy wiele ciekawych uroczystości i wycieczek umożliwiających dzieciom kontakt ze środowiskiem społeczno-kulturowym, technicznym i przyrodniczym. Przedszkole proponuje bogatą ofertę zajęć dodatkowych m.in badawczo – eksperymentalnych, kuchcikowo, występy filharmonii dolnośląskiej, teatrzyk. Zapewnia opiekę dzieciom, dba o ich bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne. Rozpoznaje i zaspokaja potrzeby oraz rozwija indywidualne możliwości i talenty. Tworzy warunki do nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności, których celem jest osiągnięcie przez wychowanków stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Przedszkole buduje środowisko społeczne dziecka, kształtuje jego postawę moralną oraz uczy odróżniania dobra od zła. Wspiera działania wychowawcze rodziców. Promuje zachowania przyjazne przyrodzie, a także buduje poczucie przynależności regionalnej i narodowej. Zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo. Tworzy warunki dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka. Wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców. Przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka. Jest sprawnie zarządzane. Analizuje i ocenia efekty swojej pracy.
MODEL ABSOLWENTA
• Jest gotowy do podjęcia nauki w szkole.
• Potrafi funkcjonować w nowym środowisku.
• Potrafi współdziałać w zespole.
• Jest samodzielny.
• Jest kulturalne – zna dobre maniery.
• Przestrzega praw i wywiązuje się z obowiązków.
• Podejmuje działania twórcze.
• Potrafi znosić porażki.
• Akceptuje zdrowy styl życia.
• Jest gotowy do działań na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego.
• Ma poczucie godności własnej i drugiego człowieka.
• Szanuje i w miarę swych możliwości kontynuuje tradycje i wartości rodzinne, środowiskowe, narodowe i religijne.
• Propaguje i wciela w życie zasady i przesłanie charakteryzujące Patronkę Zespołu Szkół we Wleniu – Św. Jadwigę Śląską.
Absolwent naszego przedszkola to dziecko otwarte, twórcze, komunikatywne, przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji. Znające siebie i swoje możliwości, akceptujące odrębność innych, potrafiące odnaleźć się w nowej sytuacji, rozwiązujące problemy, dążące do osiągnięcia sukcesu i radzące sobie z niepowodzeniami. Dziecko kończące nasze przedszkole dostrzega i szanuje potrzeby innych ludzi, odmienne postawy, przekonania, upodobania, symbole narodowe. Nie obawia się występować publicznie, dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami. Wykazuje się wysokim stopniem opanowania wiedzy, umiejętności i postaw warunkujących osiągnięcie sukcesu szkolnego.
ATUTY PRZEDSZKOLA
• Przyjazna atmosfera kadry pedagogicznej i personelu pomocniczego.
• Otwartość na potrzeby, spostrzeżenia, uwagi i wnioski rodziców.
• Stabilna kadra.
• Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
• Realizacja zajęć adaptacyjnych dla nowo przyjętych dzieci.
• Realizacja planu współpracy z nauczycielem wczesnoszkolnym – m.in. dzięki temu „łagodne” przejście z przedszkola do szkoły podstawowej.
• Baza lokalowa – nowoczesny budynek, przestronne sale, łazienki, szatnie
Jako placówka oświatowa przedszkole musi zabiegać o swoją pozycję i dobrą opinię wśród rodziców oraz w środowisku lokalnym. Od tego, jak placówka jest postrzegana, zależy liczba chętnych dzieci uczęszczających do przedszkola.
SŁABE STRONY PRZEDSZKOLA
• Brak przyszkolnej stołówki.
• Utrudniony dostęp do przedszkola dzieci 3-4 letnich spoza Wlenia, rodzice z okolicznych wiosek we własnym zakresie dowożą dzieci – brak komunikacji autobusowej i kolejowej.
• Brak odrębnego placu zabaw, korzystanie z placu „radosna szkoła” wspólnie z uczniami.
SZANSE NA POPRAWĘ
• Realizacja budowy przedszkola.
• pozyskiwanie sponsorów.
ZAGROŻENIA
• Słaba sytuacja ekonomiczna gminy
• Migracje i emigracje ludzi młodych, rodziców z terenu naszej gminy
• Migracje ludzi z Ukrainy
CELE OGÓLNE NA LATA 2023 – 2027
• Rozwijanie twórczych postaw dziecka poprzez stosowanie aktywnych metod pracy.
• Tworzenie warunków sprzyjających indywidualnemu rozwojowi dziecka, praca z dzieckiem zdolnym i mającym trudności.
• Budowanie skutecznego systemu współdziałania z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
• Rodzice są partnerami przedszkola.
• Nabywanie przez dzieci wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
• Doskonalenie systemu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
• Doskonalenie kadry pedagogicznej
• Doskonalenia i wzbogacenia infrastruktury przedszkola.
ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZINĄ DZIECKA
• Przekazywanie informacji dotyczącej rozwoju ich dziecka, obserwacji pedagogicznej i diagnozy gotowości szkolnej.
• Informowanie rodziców o sposobach i możliwościach pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
• Włączanie rodziców do działań na rzecz przedszkola.
• Szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
• Tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.
Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami. Wspiera ich w wychowaniu dzieci. W trosce o jednolite oddziaływania wychowawcze nauczyciele zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych w niej wiadomości i umiejętności. Informują rodziców o sukcesach i problemach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają.
Formy współpracy obejmują: zebrania ogólne i grupowe, warsztaty dla rodziców, rozmowy indywidualne, zajęcia otwarte, uroczystości przedszkolne z udziałem rodziców, tablice informacyjne, galerię prac dziecięcych.
Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami oraz instytucjami działającymi w lokalnym środowisku, a także z instytucjami działającymi na rzecz dzieci, w tym o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci, udzielają wskazówek pomocnych w radzeniu sobie z pojawiającymi się trudnościami wychowawczymi lub/i edukacyjnymi ich dzieci.
PREFEROWANE METODY PRACY PRZEDSZKOLA
W przedszkolu umożliwia się dzieciom aktywność poznawczą i twórczą oraz wspiera rozwój ich zainteresowań i talentów. Stosuje się tradycyjne rozwiązania metodyczne w pracy z dziećmi m.in.:
• Metoda Dobrego Startu prof. Marty Bogdanowicz
• Nauka matematyki wg koncepcji prof. Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej
• Metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss
• Metoda Carla Orffa i Rudolfa Labana
• Metoda pedagogiki zabawy
• Edukacja przez ruch
• Zabawy badawcze, doświadczenia, eksperymenty
• Drama
• Burza mózgów
EWALUACJA KONCEPCJI
• Ewaluacja zaplanowanych działań odbywać się będzie:
- sprawdzenie po każdym roku pracy,
- w razie potrzeby wprowadzenie zmian w Koncepcji
-po 4 latach na podstawie wniosków do dalszej pracy.